«Кожна людина завжди чиясь дитина: ставлення молоді до майбутнього сімейного життя»
Аналізуючи причини звернень за психологічною допомогою до «Центру сім’ї» та враховуючи тематичні педагогічні запити на проведення просвітницько-профілактичних заходів в школах та коледжах району, важливо ще раз наголосити на цінності та важливості батьківської сім’ї в житті кожного із нас. Уміння будувати дорослі стосунки, наша самооцінка, відчуття «щасливості» та успішності, а особливо модель власної сім’ї, беруть витоки із нашого досвіду та особливостей стосунків між членами родини.
Кожна людина завжди чиясь дитина. Джерел соціалізації багато, але сім’я – головне. В сім’ї соціалізація відбувається найприроднішим способом, коли виховує все навколо: люди, речі, події, традиції, інтонації, запахи … та перш за все – батьки.
Як засвідчує практичний досвід спілкування з батьками в «Школі свідомого батьківства» та підлітками, спостерігається серйозна проблема виховання статі в сім’ї. Сучасні батьки майже не орієнтуються в питанні особливостей статевого виховання, коли формуються такі поняття, як повага, порядність, самовідповідальність в стосунках з протилежною статтю.
Сьогодні на формування відповідального ставлення до сімейного життя у молоді зростає негативний вплив з боку засобів масової інформації через шквал сцен агресії, сексу та насилля.
В анкетуванні та практичних заняттях, розроблених психологами «Центру сім’ї», прийняли участь студенти Київського коледжу транспортної інфраструктури, Київського коледжу будівництва, архітектури та дизайну, Київського професійного училища швейного та перукарського мистецтва (віком 15-19 років).
Головною метою практичних занять було виявлення ставлення молоді до шлюбу та сімейного життя, цінностей сім’ї та батьківства в житті кожного із учасників.
Анонімність анкетування обумовлювала максимальну чесність та неупередженість відповідей, які включали основні мотиви вступу у шлюб сучасної молоді, відношення студентів до сімейних цінностей, ставлення до «абортів», батьківства, подружніх зрад, ревнощів та існування проблеми лідерства в сім’ї.
В результаті анкетування студентів коледжів були отримані наступні дані:
- позитивне відношення до шлюбу мають 72%, поки що не думали про це -18%, не можуть відповісти - 7% та мають негативне відношення до шлюбу - 3%,
- головною причиною вступу у шлюб для 76% є любов, для 7% - вагітність, 7% - свобода від батьківського впливу, 10% - матеріальна зацікавленість,
- на питання, що для вас є «аборт», 79% відповіли - це «вбивство», 11% - «смерть рідної дитини», 10% - «кров, жах, біль»,
- на питання «хто в сім’ї має заробляти гроші»: 64% відповіли – обидва члени сім’ї, 23% - чоловік, 8% - за обставинами та 5% - жінка,
- причина, за якою може розпастися сім’я: 52% - зрада, 39% - не зійшлись характерами, відсутність грошей - 3% та інші умови - 6%.
Другим етапом практикуму став перегляд науково-просвітницького фільму «Дар життя», сюжет якого сприяв формуванню елементів усвідомленого ставлення до батьківства. Унікальні зйомки фільму дали можливість кожному прожити разом з ембріоном хвилююче дев’ятимісячне життя. На останньому етапі зустрічі студенти коледжів мали змогу потримати муляжі ще ненародженої дитини, глибше зрозуміти свої емоції, відчуття і переживання щодо майбутнього батьківства та подружніх стосунків, більше усвідомити свою роль у формуванні та розвитку нового життя.
Багато запитань, уточнень, емоційне включення в роботу свідчили про важливість запропонованої теми та наявність особистісного інтересу. Подібні форми інтерактивної взаємодії сприяли більш надійному засвоєнню інформації. Можна зробити висновок, що практикум мав вплив на формування у свідомості студентів таких сімейних цінностей, як взаємоповага, любов, вірність, підтримка один одного та батьківство.