Психологи «Центру сім’ї» – студентам: продовження теми «Порушення психічного та фізичного здоров’я як наслідок вживання тютюну, алкоголю та наркотиків»


Тема залежної поведінки для цієї молодіжної аудиторії була не нова. На попередніх заняттях були сформовані та обговорені уявлення про чинники та види залежностей серед молоді. Учасники тренінгів оцінили екологічність роботи психологів, коли ніхто нікого не повчає, не «строїть», а кожен має право на свою власну думку. За таких правил студенти почали довіряти, відкриватися, працюючи «тут і тепер», аналізувати особистий досвід та робити відповідні висновки. А задуматись було про що, адже наслідки порушень психічного та фізичного здоров’я від тютюну, алкоголю та наркотиків вразила кожного…, коли "пута звички є занадто слабкими, щоб їх можна було помітити, але лише до того моменту, коли вони стають занадто міцними, щоб їх можна було розірвати!"
На зустрічах з молоддю наголошувалося, що саме через непомітність "пут" звичок, які виникають у людини в сучасних умовах, проблема психологічної залежності є пагубною не лише для сьогодення, а й для майбутнього розвитку людства. Адже залежність в широкому сенсі слова - це обмеження можливості та здатності людини до саморозвитку. Будь-яка з відомих залежностей, чи то важка наркоманія, чи патологічні ревнощі, виявляється нездоланною перешкодою на шляху людини до повноти самореалізації.
Коріння залежної поведінки лежить у відношенні людини до себе, інших і навколишнього світу, тобто у світоглядній філософії людини, що формується в процесі задоволення базових потреб людини. Повнота та якість задоволення останніх забезпечують відчуття безпеки та довіри до світу і людей; цілісності власного "Я"; любові та прихильності (прийняття нас іншими людьми); причетності до кола близьких людей та до певної соціальної групи; самореалізації та духовного розвитку. Дефіцит у цих відчуттях призводить до психологічної напруги, з якою особистість часто не може впоратися вдаючись до уникнення "нестерпної" реальності, що може призвести до формування залежної поведінки, тобто схильності до штучної зміни свого психічного стану за допомогою прийому певних хімічних речовин.
В залежності від засобів, за допомогою яких досягається певний емоційний стан, виділяють наступні види залежної поведінки:
- Хімічні - залежність від психоактивних речовин: алкоголь, наркотики, ліки (транквілізатори, барбітурати), нікотин.
- Нехімічні - залежність від включення у процес чи діяльність, від людей чи інших предметів і явищ навколишньої дійсності: переїдання, голодування, колекціонування, сексуальна залежність, азартні ігри, комп’ютерні ігри, інтернет, релігійний фанатизм, перегляд серіалів та ток-шоу.
Фактори, що сприяють розвитку залежної поведінки можна умовно поділити на :
- Особистісні (генетична схильність, психологічні особливості, відображення в психіці психологічних травм в різних періодах життя);
- Соціальні (характер взаємодії в соціальному середовищі, дезінтеграція суспільства, наростання змін і неможливість до них вчасно адаптуватися);
- Внутрішньосімейні (характер сімейних відносин та взаємодії в ньому).
Наукові дослідження свідчать, що люди зі схильністю до залежної поведінки мають певні психологічні особливості :
- Знижене перенесення труднощів у повсякденному житті, разом з достатнім переживанням кризових ситуацій;
- Прихований комплекс неповноцінності, що поєднується з зовнішнім проявом переваги;
- Зовнішня соціабельність, що поєднується зі страхом перед стійкими емоційними контактами;
- Прагнення звинувачувати інших;
- Спроби уникнути відповідальності у прийнятті рішень;
- Стереотипність поведінки;
- Тривожність.
Слід зазначити, що будь-яка залежність – це залежність від певного емоційного стану. Тожмеханізм формування будь-якого виду залежності буде наступний:
Спершу виникає психічна залежність – залежність від відчуття задоволення і психічного підйому та стійка потреба забезпечити цей стан й надалі або уникнути дискомфорту, що виникає після того, як цей стан минає.
Далі виникає фізична залежність – це спроба організму адаптуватися, яка виявляється інтенсивними фізичними розладами (синдром абстиненції) коли припиняється зовнішня штучна стимуляція бажаного психічного стану.
Найяскравіше даний механізм можна зрозуміти на прикладі формування наркотичної залежності. За хімічним станом наркотичні речовини (опіанти) мають багато спільного з хімічними сполуками, що виробляються людським організмом. Ці природні сполуки називаються ендорфіни або “гормони щастя”. Зв’язуючись з нервовими клітинами, вони змушують їх подавати команди організму видавати певну психофізіологічну реакцію. Ендорфіни мають позитивний вплив на емоційний стан (ейфорія) та на зменшення болю, діють дуже м’яко і не шкодять організму на відміну від наркотиків. Через атаку наркотичних речовин рецептори клітини з часом втрачають чутливість та не задовольняють зовнішню потребу у сполученні з цими хімічними речовинами. Після відмирання клітин, нові клітини формуються з більшою кількістю рецепторів для задоволення цієї потреби. Це явище назвалитолерантність – зниження реакцій цілісного організму у відповідь на повторні введення наркотику. Результатом розвитку толерантності стає поступове підвищення дози наркотику з метою досягнення необхідного ефекту. Наприклад, при формуванні залежності від опіоїдів добова доза може зростати в десятки разів. Окрім того, речовина психоактивного препарату заміщує певні природні речовини у клітинах людського організму, які беруть участь в обмінних процесах. Як результат адаптування організму до цих змін виникає фізична залежність до наркотичного препарату. Наприклад, у 91% осіб, що почали вживати героїн залежність виникає менше ніж за 3 тижні, швидко руйнує мозок, смерть від передозування може настати через 1-1,5 року.
Учасники активних дискусій в групах зійшлися на тому що, залежність не знаходиться осторонь понять самооцінки, сімейного виховання, духовного розвитку. Ці теми теж цікавлять молодих і вони заявлені в наступних тренінгах.
Тему наслідків шкідливих звичок серйозно обговорювали учні та студенти Технічного ліцею НТУК КПІ, Київського електромеханічного коледжу та Київського коледжу управління і економіки ім. В. Гетьмана.